Egypte 2010 - Zaterdag 10 april

Dag 7: Caïro

Na het ontbijt, begeleid bezoek aan het Egyptisch museum, de sfinx van Gizeh en de wereldberoemde piramiden: Cheops, Chefren en Mycerinos. Vrij avondmaal en overnachting in het hotel.

Klik hier voor het fotoverslag van deze dag

Uit het dagboek van Mia:
Om 8u.00 staan we klaar voor onze laatste dag in Egypte.  Eindelijk zullen we de beroemde piramides kunnen strelen, oog in oog staan met het schitterende dodenmasker van Toetanchamon!
Na een korte busrit staan we naast de machtige piramides van Cheops, Chefren en Mycerinos.  Die van Cheops is de grootste. Ik kan het niet laten om even tot bij de ingang te klimmen. Volgens Ahmed is er niets van de schatten van Cheops teruggevonden.  Men doet nog steeds onderzoek in de piramide.  Tot nu toe tevergeefs.
We mogen afdalen in een kleine piramide van een koningin.  Het is een leuke afdaling in achteruit.  In de grafkamers zijn een aantal uitgekapte beelden goed bewaard.  Daarna brengen we een bezoekje aan het graf van een ingenieur.

Kamelendrijvers, paardenritjesaanprijzers, verkopers allerhande geven het geheel een typisch Egyptische kleur.  Spijtig dat de site vol ligt met allerhande vuil...  Hoe is het mogelijk dat toeristen zomaar hun afval achteloos weggooien! Hoe is het mogelijk dat hier niet wordt opgeruimd!

We rijden naar de panoramasite voor de obligate kiekjes.  We doen ijverig mee...  Dan naar de sfinx.  Die kijkt nog steeds met veel gezag uit over de vele toeristen.  Hoofd van de farao (wijsheid), lijf van een leeuw (kracht).
Dit bezoek is terecht het hoogtepunt van onze reis.

We kopen wat souvenirs aan enkele kinderen, die tevreden weghuppelen omdat ze een goed zaakje hebben gedaan.  Wedden dat we weer in 't zak gezet zijn?

Bezoekje aan een parfumerie.  De verkoper kan het alweer heel geloofwaardig uitleggen zodat we ons opnieuw laten gaan (lees wellicht beter: beetnemen).  Laat ons hopen dat onze muntaroma er voor zal zorgen dat we jarenlang geen hoofdpijn meer zullen hebben en dat mijn lotusparfum een zwerm jongemannen zal aantrekken(!?).

Middagmaal op zijn Egyptisch: rijst met allerlei soorten groentjes, balletjes, vleesspiesjes.  Het valt best mee.

Na de middag een bezoek aan het Egyptisch museum.  Aangezien we er een maand kunnen in ronddwalen, kiest Ahmed resoluut voor de schatten van Toetanchamon.  Terecht!
Gouden stoel, gouden bedden, tientallen kleine arbeidersbeeldjes, sieraden, boemerangs, gouden sarcofagen en dodenmaskers, ... teveel om op te noemen.  De ontdekking van deze schatkamer moet nogal wat 'Waws' hebben losgemaakt bij de gelukkige onderzoekers.
Toet zat er stevig verpakt in drie sarcofagen die nog eens in vier grote houten, met bladgoud belegde kisten werden geschoven!  Na twee uren rondstruinen tussen allerlei Egyptische schatten hebben we het wel gehad!

's Avonds hadden we ons ingeschreven voor het klank- en lichtspel bij de piramides.  Het was niet fantastisch denderend.  Een groot deel van het Engelse betoog ging voor mij verloren.  Volgende keer houden we onze € 25,- per persoon in onze zak!

Avondeten in hetzelfde restaurant van het hotel als gisteren.  Megadruk!  Wachten op een plaatsje (viel nog mee), geen pizza te krijgen, lang wachten op twee trieste croque madames Egyptiennes en megaduur! Wat wil je als je 11,5 euro moet afronden naar 15, omdat ze geen euromuntstukken willen aannemen.  Afzetters!  Ik had onze Egyptische ponden toch beter gehouden!  Onze laatste avond in Egypte had beter gekund.  Soit!