|
||
Israel en Palestina - Vrijdag 1 april
Programma: Jeruzalem
Klik hier voor het fotoverslag van deze dag Uit het dagboek van Mia: Om 8 u. zijn we met zijn allen vertrekkensklaar om onze eerst stappen te zetten in Jeruzalem City.De bus brengt ons naar de Olijfberg waar Jezus wellicht vele malen heeft vertoefd. Het zou kunnen dat hij op deze plek het Onze Vader leerde aan zijn apostelen. Op deze plek is een kerk opgericht met aanpalende tuin waar je het Onze Vader in tientallen verschillende talen kan lezen. We stappen in de sporen van
Jezus en volgen zijn weg naar Jeruzalem op Palmzondag. De route biedt ons
schitterende vergezichten op Jeruzalem. We proberen de vele namen te
onthouden: Al -Aqsamoskee, gouden koepel, Gouden poort, Schapenpoort,…. Op onze weg bezoeken we de kerk ‘Dominus flevit’, die verwijst naar de plaats waar Jezus over Jeruzalem weende. Deze kerk werd gebouwd in de vorm van een traan. We vervolgen onze heerlijke
wandeling onder een stralende zon en komen aan in de tuin Getsemane waar
Jezus na het Laatste Avondmaal ging bidden en waar Hij door Judas verraden
werd. Ik ben dankbaar dat ik daar even mag vertoeven. Op naar de volgende kerk, die
van de ten-hemel-opname van Maria. De bus brengt ons naar de Sionpoort van waaruit we naar het Cenakel wandelen, de plaats van het Laatste Avondmaal. Ik moet bekennen dat het me wel iets doen… Ons volgende doel is het (vermeende) graf van koning David. Mannen en vrouwen via een gescheiden ingang. Enkele Joodse vrouwen gaan volledig op in hun gebed, maar wat we horen vanuit de mannenkant… man, daar gaan er enkelen helemaal uit de bol: getrommel, geklop en geklap, gezang, dans. We kunnen een glimp opvangen van het gebeuren. Wellicht ligt het aan ons ‘gezond boerenverstand’, maar we begrijpen niet echt hoe je daar zó kan in opgaan. Daar moet je wellicht een rasechte Jood voor zijn? Na het middagmaal naar de
klaagmuur; mannen en vrouwen apart. Joodse mannen en vrouwen verzinken ook
hier in ernstige gebeden. We doen ons best om hen te respecteren. Ook ik heb
mijn gebedsbriefje klaar. Ik vind nog een plaatsje om het tussen de vele
ander te proppen. We hebben nog een ontmoeting
met een medewerker van Sabeel, een internationaal centrum dat de
bevrijdingstheologie van Palestijnse theologen steunt. Zijn uiteenzetting is
aanvankelijk nogal theoretisch en ietwat stroef, maar in de vragenronde komst
hij echt op dreef en wordt het boeiend. Ik onthoud alvast de volgende
wijsheid: als mensen bang zijn, kunnen ze twee dingen doen: ofwel als dwazen
muren bouwen of als wijzen bruggen bouwen… Vanavond gaat eten in een
Palestijns gezin. Deze mensen spraken goed Engels en woonden in een mooi
huis; grotendeels zelf gebouwd want de gastheer is bouwvakker. Hij werkt in
Jeruzalem, moet om 7 u. op zijn werk zijn, vertrekt om 5 u., sommige periodes
om 4 u. om toch maar op tijd te zijn. Soms heeft hij 2 u. nodig om het ene
checkpoint te passeren. Je weet het nooit, zegt hij. De laatste maand is het
iets beter en hoeft hij maar 20 à 30 min aan te schuiven. Betlehem en
Jeruzalem liggen niet meer dan 15 km van elkaar. Toen we rond 17 u. bij het
hotel aankwamen, was het onrustig. Altijd op vrijdag na het avondgebed. Er
was traangas gebruikt door Israëli’s omdat Palestijnse jongeren blijkbaar
stenen naar de muur hadden gegooid. Uit de brochure van Hilde: Stad
van mijn hart Stad van
mijn hart Jeroesjalajiem, Jeruzalem (Jeroe Sjalajiem) – ‘Stad van Vrede’, een zeer betekenisvolle plaats voor joden, christenen en moslims, is een bruisende en intrigerende stad. De atmosfeer in de oude stad, met de soeks, de Westelijke Muur en het Tempelplein of Haram As-Sharif is uniek. Toch is het conflict overal aanwezig en voelbaar. Tussen 1948 en 1967 was Jeruzalem verdeeld in West- en Oost-Jeruzalem, respectievelijk onder Israëlische en Jordaanse controle. Na de oorlog van 1967 kreeg Israël de controle over heel het grondgebied van voormalig historisch Israël – Palestina 29 maart – 7 april 2016 13 Palestina, ook over Oost-Jeruzalem (6 km²). Het annexeerde 70 km² extra Palestijns land en voegde dit bij de gemeentegrenzen van Jeruzalem. Sindsdien past het overal de Israëlische wetgeving toe en beschouwt het dit gebied als zijn ‘eeuwige en ondeelbare hoofdstad’. Israël ontzegt de meerderheid van de Palestijnen de toegang tot Jeruzalem. Veel toeristen menen dat het een louter Israëlische stad is. Ze beseffen niet dat Oost-Jeruzalem Palestijns gebied is en dat in West-Jeruzalem nog tal van Palestijnse huizen staan, die na 1948 werden ingenomen door Israëlische burgers. Sinds 1950 is Jeruzalem de hoofdstad van Israël en het is de locatie van het presidentsgebouw, het parlement (de Knesset) het oppergerechtshof en de meeste ministeries. De status als hoofdstad is niet internationaal erkend en de meeste ambassades zijn gevestigd in Tel Aviv. De Palestijnse Autoriteit beschouwt Jeruzalem als hoofdstad van een toekomstige Palestijnse staat en onderhoudt een betwist kantoor in het ‘Orient House’. De Verenigde Naties houden vast aan het 'corpus separatum' uit het Verdelingsplan, en hebben een en ander in 1980 nog eens bevestigd (Resoluties 476 en 478 van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties). De Oslo-akkoorden tussen de PLO en Israël (1993) maken onderscheid tussen de Westelijke Jordaanoever en Jeruzalem. Over de definitieve status zou in overleg rond de permanente status worden besloten.
De heilige stad Er is de Oude Stad, met zijn Armeense, christelijke, joodse en islamitische wijken, waar heel wat toeristische bezienswaardigheden zijn gesitueerd. Binnen de stadsmuren zijn veel heiligdommen te vinden zoals de Al-Aqsamoskee, de Rotskoepel, de Klaagmuur en de Heilig-Grafkerk. De Olijfberg ligt buiten de stadsmuren.
Orografie (heuvels en
dalen)
De stadsmuren
Tempelberg (Haram esh-Sharif) en westelijke (tempel)muur joods De zgn. 'Klaagmuur' is de
westelijke steunmuur van het grote tempelplein uit de dagen van Herodes de
Grote. Het oorspronkelijke straatniveau langs de muur in het 'Tyropeion'
(kaasmakersdal) lag ruim 13 meter lager dan het huidige plein. Via een brug
en een trappencomplex was de tempel verbonden met de westelijke heuvel. De
belangrijkste toegang tot de 'benedenstad' was langs het zuiden, via trappen
en twee tunnels onder de 'Stoa'. Het plein wordt gedragen door enorme
steunbogen (zgn. 'Stallen van Salomo'). De Romeinse architecten van Herodes
vergrootten de oorspronkelijke zgn. 'temenos' (heilige omheining) naar het
oosten en het zuiden. islamitisch De Rotskoepel, met bijhorende
'Koepel van de Ketting' (schatkamer) werd gebouwd onder Abd El-Malik
(687-691) van de dynastie der Omayyaden, 'ter herinnering' aan de hemelvaart
van Mohammed (+ 632). Deze hemelvaart wordt door de Mohammed-biografieën
voor het eerst vermeld in de 8ste eeuw. De Rotskoepel is naar alle
waarschijnlijkheid een kopie van de Byzantijnse Hemelvaartskerk op de
Olijfberg. De buitenbekleding was oorspronkelijk met mozaïeken. De huidige
bekleding is Perzisch geïnspireerd en dateert uit de 16de eeuw. christelijk Sionsberg. Op deze heuvel
werd een deel van het oude Jeruzalem gebouwd. Dit stadsgedeelte lag in Jezus’
tijd binnen de vestingmuren. We bezoeken er het Cenakel, een gotisch gebouw
uit de tijd van de kruisvaarders. Op deze plaats zou Jezus het Laatste
Avondmaal met zijn leerlingen hebben gehouden. De kerk van ‘Sint-Petrus in
Gallicantu’ (hanengekraai) brengt ons de verloochening van Petrus in
herinnering. Op de Sionsberg ligt ook het graf van David. In de bijbel is ‘de
Sion’ vaak de aanduiding van de Tempelberg. De naam Sion wordt in het Oude
Testament ook vaak gebruikt als synoniem voor heel Jeruzalem. Nog een stap
verder gaat het gebruik van Sion als aanduiding van het volk van God.
Het moderne Jeruzalem Knesset Museum
van het boek Yad
Vashem Bijbelteksten: Tempelberg – Westelijke Tempelmuur
Berg Sion
Contacten:
Links: |