Israel en Palestina - Donderdag 7april

Programma: 

  • Caesarea Maritima: archeologische site, Romeinse havenstad aan de Middellandse Zee
  • Jaffa: Sint-Petruskerk, huis van Simon de leerlooier, oude haven
  • Bethlehem: vrij bezoek

Klik hier voor het fotoverslag van deze dag

Uit het dagboek van Mia:

Onze laatste dag! Niet te geloven! De dagen zijn voorbij gevlogen!

Vandaag bezoeken we Caesarea Maritima. De bouw van deze luxueuze, hellenistische stad werd door Herodes de Grote gestart rond 30 v.C. Na zijn dood ontwikkelde de stad zich tot het centrum van de Romeinse macht in Judea. Ze was de residentie van Romeinse stadhouders, o.a. Pontius Pilatus. Zowel economisch als politiek overtrof ze Jeruzalem in betekenis.
Als gevolg van conflicten tussen joodse en niet-joodse inwoners vond er in 66 in de stad een pogrom plaats waarbij volgens Flavius Josephus 20.000 joden werden gedood of verdreven. Deze gebeurtenis was de aanleiding voor de Eerste Joodse Opstand die in 70 de verwoesting van Jeruzalem tot gevolg had. Vanaf dat moment was Caesarea de onbetwiste hoofdstad van het land. Een tijdlang was Caesarea ook de belangrijkste haven van Palestina.
Bij de inval van de Arabieren was Caesarea de laatste stad die in 639 uiteindelijk toch werd ingenomen.
Caesarea heeft volgens de Handelingen een belangrijke rol gespeeld in de uitbreiding van het christendom. De diaken Filippus verkondigde er voor het eerst het evangelie.
Na zijn visioen in Joppe (Jaffa), trok Petrus op vraag van de honderdman Cornelius naar Caesarea waar hij voor het eerst een niet-Jood het doopsel toediende. Paulus verbleef er twee jaar in de gevangenis en werd van hieruit naar Rome overgebracht.
In de tweede eeuw kwam de christelijke gemeenschap er tot grote bloei en de stad werd een bisschopszetel. In Caesarea werd in 195 een tijdens een concilie besloten dat Pasen voortaan altijd op een zondag zou vallen.
De kruisvaarders veroverden de stad in 1101. Vele bewoners hadden er met vrouwen en kinderen hun toevlucht gezocht in de moskee, maar werden ook daar niet gespaard…
Ja, het lijkt er soms op dat de geschiedenis een opeenstapeling van slachtpartijen is, en dan nog zo dikwijls in naam van een god!

We genieten van het mooi gerestaureerde Romeinse theater, de hippodroom die zomaar eventjes plaats bood aan 20.000 bezoekers, het mooie uitzicht op de Middellandse Zee. Men wist wel waar het de moeite waard was om te bouwen!
Ook de muren van de kruisvaarderstad zijn mooi gerestaureerd. Richard Leeuwenhart had een aandeel in de heropbouw van de eerder verwoeste stad.

Even ten noorden van de stad stoppen we bij de mooi bewaarde aquaduct waarmee Herodes over een afstand van 12 km drinkwater uit de bronnen van de Karmel naar de stad liet brengen.
Toch wat schelpjes rapen als souvenir!

Onze laatste halte - jawel! – is Jaffa, ook wel Joppe genoemd, een 5000 jaar oude havenstad.
Hier zou Jona zijn weggevlucht om zich aan zijn goddelijke opdracht te onttrekken.
Over de middag toch wat moeite gedaan om de walvis van Jona terug te vinden en te fotograferen.
We verzamelen een laatste keer bij het huis van Simon de leerlooier, waar Petrus de jonge vrouw Tabitha ooit weer tot leven wekte. Marcel leest ons het verhaal voor, een laatste lied…
De Sint- Petruskerk is gesloten.
Tijd voor een laatste schawarma! Een rest ons nog een vleugje vrije tijd. Afscheid van onze trouwe gids Farid.

Normaal zouden we nu naar de luchthaven van Tel Aviv vertrekken, maar als gevolg van de terreuraanslag zit het luchtverkeer op Zaventem nog altijd in de knoei. Onze vlucht is zo’n 12 uur verlaat. Daarom rijden we terug naar Betlehem, waar we op een deftig uur aankomen. Het biedt ons de mogelijkheid om met onze nieuwe gids Rik op zoek te gaan naar een bekende tekening van Banksy. Het zou niet zo ver zijn, maar gaandeweg dalen we wellicht een ruime 2 km naar beneden.
Maar het loont de moeite! Rik, met zijn passende banksy-t-shirt, wordt vanuit alle hoeken gefotografeerd. We hebben nog een leuke babbel met enkele Palestijnen. Tof!

Een deel van ons groepje ziet de terugweg omhoog niet zitten en nemen een taxi. De doorbijters vatten de terugtocht aan. Het valt al bij al nog mee. We zijn keurig op tijd voor het avondeten; hebben zelfs nog tijd voor een vlugge douche.
Na het avondeten hebben we ons slotmoment dat helemaal in het teken staat van onze dank aan Hilde en Marcel. We kregen van hen een schitterend cadeau! Zoveel verhelderde bijbelse toelichtingen, zoveel onvergetelijke contacten, nieuwe verrijkende inzichten.
We willen hen het liefst zo’n groot cadeau terug geven, maar dat is onmogelijk.
Daarom houden we het bij theelicht/kaarshouders in Palestijns glaswerk.
Hilde, Marcel, strafwel bedankt!!!

Tijd om onze valies definitief te pakken en inderhaast nog wat proberen te rusten.
Om middernacht worden we gewekt. Met een kopje thee/koffie en een gebakje vatten we de weg naar huis aan. We zijn goed op tijd op de luchthaven. Na de obligate vragen van de veiligheidsdiensten braafjes te hebben beantwoord, schuiven we aan om in te checken.
Voor het merendeel van de groep lukt dat aardig. Voor de mensen in de andere rij blijft het haperen.
Tot hun ontzetting krijgen ze te horen dat ze niet met het vliegtuig mee kunnen wegens overboekt.
Dat is een domper als afsluiter! Zeven van onze mensen zouden een dag langer moeten blijven. Bij sommigen zijn de tranen niet ver weg. Begrijpelijk! We nemen noodgedwongen afscheid. Wie had dit kunnen denken. Maar door de ‘wonderlijke’ tussenkomst van Rik kan uiteindelijk iedereen toch mee!
Yes! Dank je wel, Rik, redder in nood! Met een zucht van opluchting stapt iedereen op het vliegtuig.
Eind goed, al goed!

Uit de brochure van Hilde:

Caesarea Maritima
Het Romeinse en Byzantijnse Caesarea

In het jaar 30 voor Chr. startte Herodes de Grote (37-4 voor Chr.) de bouw van een luxueuze, hellenistische stad op de plaats van de eerder kleine, Fenicische havenstad Strato’s Burcht. Hij noemde de stad Caesarea, naar de echtgenote van

zijn beschermer Caesar Augustus. Je kan er nu de ruïnes bezoeken van o.a. het theater, de Romeinse hippodroom, de Byzantijnse straat met twee mooie beelden,… Bij het naderen van de stad zijn twee reusachtige aquaducten, waarvan de bogen half in het zand begraven liggen, te zien. Ze voerden water vanuit de Karmel naar de antieke stad en werden ook door de kruisvaarders nog gebruikt.

Na de dood van Herodes ontwikkelde de stad zich tot het centrum van de Romeinse macht in Judea. Ze was de residentie van een Romeinse stadhouder (o.a. Pontius Pilatus), en zowel economisch als politiek overtrof ze Jeruzalem in betekenis.

Als gevolg van conflicten tussen joodse en niet-joodse inwoners vond er in 66 in de stad een pogrom plaats waarbij volgens Flavius Josephus 20.000 joden werden gedood of verdreven. Die gebeurtenis leidde tot de Eerste Joodse Opstand, die in 70 de verwoesting van Jeruzalem tot gevolg had. Vanaf dat moment was Caesarea de onbetwiste hoofdstad van het land. Ook in de Byzantijnse tijd bleef de stad het bestuurscentrum. Bij de inval van de Arabieren was Caesarea de laatste stad die in 639, na een beleg van een paar jaar, uiteindelijk toch werd ingenomen.

Caesarea heeft volgens de Handelingen een belangrijke rol gespeeld in de uitbreiding van het christendom. De diaken Filippus verkondigde er voor het eerst het evangelie. Na zijn visioen in Joppe, trok Petrus op vraag van de honderdman Cornelius naar Caesarea waar hij voor het eerst een niet-Jood het doopsel toediende. Paulus verbleef er twee jaar in de gevangenis en werd van hieruit naar Rome gevoerd.

In de tweede eeuw kwam de christelijke gemeenschap er tot grote bloei, en de stad werd een bisschopszetel. In Caesarea werd in 195 tijdens een concilie besloten dat Pasen voortaan altijd op een zondag zou vallen. De grote christelijke theoloog Origines stichtte in de stad een school en Eusebius schreef er de eerste kerkgeschiedenis.

 

De Kruisvaarders (12e-13e eeuw)

De kruisvaarders veroverden de stad in 1101. Vele bewoners hadden er met vrouwen en kinderen hun toevlucht gezocht in de moskee, maar werden daar niet gespaard.

De kleine ommuurde vestingstad van de kruisvaarders aan de haven omvatte slechts een zesde van het oude Caesarea. De belangrijkste haven was in die tijd Akko geworden.

Sinds de ommuurde kruisvaarderstad op vele plaatsen prachtig gerestaureerd werd, is Caesarea een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Israël geworden.

De torens en poorten van de stadsmuur, een poortwoning in de belangrijkste toegangspoort, een door gotische bogen overwelfde straat en de drie apsissen van de kruisvaarderskerk (12de eeuw) zijn gerestaureerd.

Na de tijd van de kruistochten verdween Caesarea voorgoed onder het woestijnzand.

 

Jaffa

Deze 5000 jaar oude havenstad aan de Middellandse Zee zou gesticht zijn door Japhet, de zoon van Noach. Als oudste Palestijnse havenstad stond ze omwille van haar schoonheid bekend als de ‘bruid van de zee’. Ooit werd Jaffa bewoond door Filistijnen .

In Bijbelvertalingen wordt het Joppe genoemd. Jaffa betekent mooi.

Volgens het verhaal van het boek Jona in de Hebreeuwse Bijbel voer de profeet Jona vanuit Joppe uit toen hij zijn verplichtingen probeerde te ontvluchten. Cederhout voor de tempel van Salomo werd via Joppe aangevoerd.

In het oude centrum liggen verschillende mooie bezienswaardigheden, zoals het huis van Simon de leerlooier, de Sint-Petruskerk, de Al-Ajamimoskee en het Klokkenplein. In mei 1921 braken in Jaffa grootschalige onlusten uit tussen de Arabische en de Joodse bevolking van de stad. Hierbij kwamen 95 mensen om het leven. De onlusten leidden tot een administratieve scheiding van Jaffa (hoofdzakelijk Arabisch) en het nabij gelegen (Joodse) Tel Aviv. In 1948 vluchtte de Palestijnse bevolking, maar het oude centrum bleef behouden en werd een Israëlische kunstenaarskolonie. Sinds 1950 is Jaffa mee opgegaan in de metropool Tel Aviv, maar het is een stuk armer. Dat is vooral zichtbaar in de Arabische buitenwijken. Jaffa in onder andere bekend geworden door de Jaffa-sinaasappels, die wereldwijd worden geëxporteerd.

Bijbelteksten:

  • Caesarea Maritima
    • Bekering van Cornelius: Hand. 10, 24 – 48
    • (Paulus gevangen genomen in Jeruzalem: Hand. 21, 24 – 36)
    • Gevangenschap van Paulus: Hand. 23, 23 – 35; 24, 24 – 27
    • Paulus gevangen ingescheept naar Rome: Hand. 27
  • Jaffa (Joppe)
    • Petrus wekt Tabita tot leven: Hand. 9, 36 – 43
    • Petrus in het huis van Simon de leerlooier: Hand. 10, 1 – 23
    • (visioen van Petrus: Hand. 10, 9 – 23)

Links:

Volgende dag